De commerciële bedrijven gebruiken slimme marketing, waardoor ze makkelijker te vinden zijn online. Dat maakt het voor huurders lastiger om de gratis hulp bij huurproblemen te vinden die ook vaak beschikbaar is.
Huurteams hebben sinds de invoering van de ‘Wet goed verhuurderschap’ een belangrijkere rol gekregen. De wet verplicht gemeenten om toe te zien op de naleving van striktere verhuurregels. Om de naleving van de wet te waarborgen werken gemeenten vaak samen met huurteams. Huurteams zijn organisaties die huurders bijstaan bij problemen met hun verhuurder, zoals te hoge huurprijzen, onderhoudsgebreken of onwettige contracten. Ze bieden informatie, advies en bemiddeling en kunnen in sommige gevallen juridische procedures starten. Ze helpen huurders om hun rechten te begrijpen en geschillen met verhuurders op te lossen. Soms zijn huurteams opgericht en gefinancierd door gemeenten om gratis juridische ondersteuning en advies te bieden. Ook zijn er publieke huurteams, gefinancierd met subsidies, die huurdersbelangen behartigen zonder commerciële doeleinden. Niet alle huurteams leveren kwaliteit. In een enkel geval lijken ze zelfs ronduit onbetrouwbaar. Zo deed de Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoek naar de website destapnaarhuren.nl, na signalen dat de website mogelijk misleidend was. De website bood een cursus aan van € 1.500 om de kans op een sociale huurwoning te vergroten. Mensen die daarnaar op zoek zijn vormen een kwetsbare doelgroep, gezien de schaarste van dergelijke woningen. De website bleek verkeerde informatie te geven over het effect van de cursus. De ACM ontdekte namelijk dat er positieve klantervaringen op de site stonden terwijl de cursus nog niet was gegeven. Na contact met de ACM haalde de ondernemer de website offline. De ACM blijft de ondernemer monitoren om verdere misleiding te voorkomen. Er zijn meer zorgen over de rol van commerciële huurteams. Huurteams behartigen de belangen van huurders, maar staan die wel voorop als ze een winstoogmerk hebben?